Symptomer som kan relateres til
AUDITIVE PERSEPSJONSVANSKER
Se litteratur, bl.a Kjeld V. Johansen, Lyd, Hørelse og Språkutvikling, henvist til på nettsiden www.brittmark.no
• Lesevansker og rettskrivningsvansker.
• Vansker med diskriminering av lyder
• Auditiv hypersensitivitet, (klarer ikke å lukke ut ikke relevante lyder, også svake lyder andre nødvendigvis ikke hører).
• Vansker med prosessering (Venstre- eller manglende dominans; langsom transport av lyden, ulik lydrekkefølge.)
• Lett avledbar
• "Hører ikke", lukker seg inne. Trassig.
• Dårlig ordforråd. Dårlig setningsstruktur
• Snarlike lyder blandes sammen, /d,t,g,k,v,f,p,b/ og leder til misforståelser.
• Kroppslig anspent, "bråkete" eller lager høye lyder.
• Er stille. Trekker seg bort. Usikker i sine svar.
• Forstyrres av bakgrunnslyder og støy
• Vansker relatert til høye lyder. (Hypersensitiv, stapediusrefleks) Og trekker seg bort fra mye og høy lyd.
• Husker ikke helt enkle instruksjoner (har med andre ord muligens ikke oppfattet alle deler, eller jobber med delenes rekkefølge)
• Reagerer dårlig på tiltale, "hører" ikke.
• I tester som Logos, feil gjentakelse av ord, feilvalg om like/ulike ord
• Gjetter, og bruker visuelle kilder og sammenhenger for å få med seg det som sies eller skjer
• Svarer “feil”, svarer som på noe annet, svarer eller har utsagn som er litt på siden av temaet
• Følger innarbeidede rutiner til tross for lærerens beskjed om forandring, har med andre ord ikke oppfattet beskjeden, heller ikke ved å være oppmerksom på hva klassekameratene gjør, noe som ofte er barnets "redning".
• Kort oppmerksomhetsspenn "bråkete" (trenger bevegelse), lager høye lyder (trenger energi).
Vær oppmerksom på over hvor lang tid du har merket deg noe av dette. Når eller i hvilke sammenhenger. Samtal om hvordan det er, hvordan barnet har det og hva han eller hun opplever. Lytt! Og noter!
Se også DYSLEKSI, PROSESSERINGSVANSKER, BALANSE og NEVROMOTORISK UMODENHET.